Biogas, etanol, gröna kemikalier och flygbränsle. Det är bara några områden där skogsråvaror kan vara ett alternativ till olja. I våras asfalterade Peab den andra teststräckan där bindemedlet bitumen ersatts med lignin från Sekab. 

På många håll i Sverige pågår arbete med att utveckla metoder för att minska asfaltens klimatpåverkan. I ett gemensamt projekt arbetar Sekab och Peab med att hitta metoder för att ersätta bindemedlet bitumen med lignin från skogsråvara. Idag läggs cirka 400 000 ton bitumen på våra vägar varje år.

– Bitumen kan beskrivas som bottensatsen när man raffinerar olja. Kan vi ersätta hälften med lignin skulle det innebära en stor miljövinst, konstaterar Monica Normark som är civilingenjör och teknologie doktor i kemi och Chief Technical Officer på Sekab.

Testas i trafik

För drygt ett år sedan tog projektet klivet ut från laboratoriet för att testas i skarpt läge på en högtrafikerad väg i Sundsvall. I våras asfalterades teststräcka nummer två.

– Det är häftigt att vi nu är igång med skarpa tester. Detta är ett viktigt steg för att minska användningen av olja i vägarna, säger Monica Normark.

Lignin som används som bindemedel i asfalt liknar ett fuktigt kaffepulver.


Förutom de miljömässiga fördelarna fungerar ligninet även som en kolsänka. Istället för att eldas upp och släppas ut i atmosfären binds kolet i biomassan in i asfalten. Men förhoppningen är att det även kan ge rent tekniska fördelar.

– Lignin har en mix som gör att beläggningen kanske blir ännu bättre än vanlig asfalt, tystare och mer hållbar. Det är sådant vi också kommer att studera på teststräckorna, berättar Monica Normark.

Tar vara på skogens restprodukter

Asfalt-projektet ingår som en del i det EU-finansierade projektet Rewofuel. Elva företag från åtta länder samverkar här för att utveckla nya biobaserade produkter av restprodukter från skogsbruk, till exempel sågspån, grot och spill från skogsbruket.

Sekabs del i projektet innebär att de använder sin teknik Celluapp för att utvinna socker från skogsindustrins restprodukter. Sockret skickas vidare till Tyskland där det används för att producera isobuten, som i nästa steg omvandlas till bioflygbränsle och biobensin.

Under 2020 inledde Peab Asfalt de första försöken i Sverige med att lägga asfalt med lignin på en trafikerad vägsträcka i Sundsvall.


I processen producerar Sekab även stora mängder lignin, som förutom i asfalt, även har en rad andra användningsområden. Den kan exempelvis användas för inblandning i betong och i framtiden skulle den även kunna användas i applikationer som bionafta, ligninolja och kemikalier som används i exempelvis hudvårdsprodukter.

Klimatvänlig koldioxid

I fermenteringsprocessen bildas dessutom koldioxid som därmed blir ett mer klimatvänligt alternativ för produktion av exempelvis kolsyra. Dessutom skulle det även gå att utveckla processen för att producera vätgas eller el.

– Det finns en stor potential i att ta vara på skogsråvaran istället för att som idag elda upp den. Att använda lignin i asfalt är ett konkret exempel på hur vi kan minska det fossila beroendet.

En förutsättning för att de gröna alternativen ska bli kommersiellt gångbara är att det är många som vill och vågar satsa. Monica Normark tycker att det finns en otydlighet från politiskt håll när det gäller möjligheten att dra nytta av skogsråvara för att minska fossilberoendet.

Pusselbit i klimatomställningen

En utmaning för de som vill testa och utveckla nya produkter är att det inte finns så många faciliteter som tillhandahåller lignin. Det är också anledningen till att Sekab nu inlett ett samarbete med det indiska bolaget Praj Industries som idag är Indiens största producent av hållbara biodrivmedel och kemiprodukter.

– Vi utgör en viktig pusselbit i klimatomställningen. Våra produkter är startingredienser för en rad olika produkter som är beroende av olja, allt från hudvård och kläder till drivmedel och kemikalier. Men då kan vi inte elda upp råvaran, på det sätt vi gör idag, säger Monica Normark.

Anna Nyström

Vieritä ylös